گام اول مایکروسافت به سوی فعال‌سازی USB4 نسل 2: سرعت انتقال داده 80 گیگابیت بر ثانیه

USB4 نسل دوم توسط مایکروسافت رونمایی شد

دنیای فناوری شاهد گام اول مهمی در پیشرفت استانداردهای انتقال دیتا است. شرکت مایکروسافت، سازنده ویندوز 11 و مایکروسافت آفیس، با آزمایش استاندارد USB4 2.0 در آخرین پیش‌نمایش Insider ویندوز 11، مسیر را برای تجربه‌ی سرعت‌های خیره‌کننده‌ی 80 گیگابیت بر ثانیه هموار می‌کند.

USB4 2.0 طلایه‌دار فناوری‌های نسل جدید انتقال داده است. این استاندارد در سپتامبر 2022 معرفی شد، اما تاکنون شاهد پیاده‌سازی گسترده‌ی آن در لپ تاپ ها نبوده‌ایم. با بررسی مشخصات فنی، USB4 2.0 سرعت‌های انتقال تا 80 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد که دو برابر نرخ انتقال USB Type-C Thunderbolt 4 است. نکته‌ی هیجان‌انگیز دیگر، سازگاری کامل این استاندارد با دستگاه‌های سازگار با USB4 فعلی (کابل‌های پسیو 40 گیگابیت بر ثانیه) و پشتیبانی همزمان از کابل‌های اکتیو USB Type-C جدید 80 گیگابیت بر ثانیه است. این انعطاف، USB4 2.0 را به رقیبی قدرتمند در صنعت تبدیل می‌کند.

مایکروسافت امروز در یک پست وبلاگی اعلام کرد: «ما خرسندیم که پشتیبانی از نسل جدید استاندارد USB، USB 80Gbps، را در این نسخه از پیش‌نمایش داخلی ویندوز معرفی می‌کنیم. پشتیبانی از USB 80Gbps ابتدا روی دستگاه‌های خاصی مبتنی بر پردازنده‌های موبایل Intel Core 14th Gen HX-series، مانند Razer Blade 18 جدید، ارائه خواهد شد.»

اگرچه به‌طور گسترده شاهد به کارگیری USB4 نسل 2 در لپ تاپ ها و کامپیوتر ها نیستیم، اما نکته‌ی جالب توجه، اشاره مایکروسافت در وب‌سایت خود به وجود این استاندارد در دستگاه‌های خاصی مانند Razer Blade 18 است که از سری HX نسل 14 پردازنده‌های Intel استفاده می‌کند.

این اولین به‌روزرسانی عمده‌ی استاندارد USB4 است که عملکرد آن را از 40 گیگابیت بر ثانیه به 80 گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد. این پیشرفت، راه را برای نسل جدید نمایشگرهای با عملکرد بالا، حافظه‌های پرسرعت و اتصالات پیشرفته هموار می‌کند. نکته‌ی حائز اهمیت، سازگاری کامل USB4 نسل 2 با تجهیزات جانبی ساخته‌شده برای نسل‌های قدیمی‌تر USB و Thunderbolt™ و همچنین عملکرد همزمان با سایر ویژگی‌های USB Type-C است.

اگرچه USB4 2.0 هنوز در ابتدای راه است، انتظار می‌رود با دریافت پشتیبانی کامل در ویندوز 11، سازگاری بیشتری در دستگاه‌های آینده شاهد باشیم. به نظر می‌رسد این استاندارد با برهم زدن قوانین سرعت انتقال داده و ارتقای بی‌سابقه‌ی سازگاری، دروازه‌های جدیدی را برای طیف وسیعی از کاربران باز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟