10 راهکار کاربردی بهبود عملکرد لپ‌تاپ برای اجرای بازی

10 راهکار برای عملکرد بهتر لپ‌تاپ شما هنگام اجرای بازی‌ها
در این مقاله میخوانید:

استفاده از لپ‌ تاپ‌ های مخصوص بازی چند سالی است میان گیمرهای حرفه‌ای و آماتور فراگیر شده است و سازندگان نیز قدرت این لپ‌ تاپ‌ ها را تا جای ممکن ارتقا داده و سعی به نزدیک کردن آن به کامپیوترهای شخصی فول تاور کرده‌اند. با این‌حال محدودیت فرم فاکتور لپ‌ تاپ‌ ها باعث شده تا این محصولات محدودیت در قدرت پردازشی و اجرای بازی پیدا کنند.

اگر از کامپیوترهای رومیزی برای اجرای بازی‌های مختلف استفاده می‌کنید حتماً می‌دانید که در صورت تمایل می‌توانید تقریباً تمامی قطعات سخت‌افزاری آن را ارتقا دهید. در مورد لپ‌ تاپ‌ ها اما این وضعیت کمی متفاوت است. در اکثر مدل‌های لپ‌ تاپ‌ ها، کاربران تنها می‌توانند حافظه و یا شاید هارد دیسک ارتقا دهند. در این‌صورت، برای بهبود عملکرد لپ‌ تاپ چه کاری می‌توان انجام داد؟

چند راه‌حل وجود دارد تا شما بتوانید همه قدرت موجود در سخت‌افزار این لپ‌ تاپ‌ ها را برای بازی استفاده کنید که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

در این مطلب 10 روش تنظیم لپ‌ تاپ‌ ها برای بهبود عملکرد آن‌ها هنگام اجرای بازی در ویندوز را با هم مرور خواهیم کرد. علاوه بر این، اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ مخصوص بازی دارید، می توانید از ایسوس ایران نمایندگی رسمی ایسوس تهیه کنید.

1. برای افزایش عملکرد بازی، لپ‌تاپ خود را تمیز و بدون گرد و غبار نگه دارید

اولین و شاید مهم‌ترین مورد این است که شما فقط می‌توانید با توجه کافی نسبت به نگهداری سخت افزار از بهبود عملکرد لپ‌تاپ خود مطمئن شوید. گرد و غبار، دشمن عملکرد سیستم هستند. این مشکلات باعث کاهش جریان هوا در لپ‌تاپ می‌شوند و در نتیجه دستگاه شما بیش‌از‌حد گرم می‌شود.
پس از ایجاد گرما در پردازنده، (GPU) و بیشتر اجزای دیگر دستگاه کند می‌شود و کارایی آن به‌شدت افت می‌کند. بهترین راه برای مقابله با این مورد، از بین بردن گرد و غبار است. واضح است که انجام این کار به‌هیچ‌وجه ساده نیست. لپ تاپ شما احتمالاً پلمپ است و اگر اینگونه باشد، باز کردن آن حتماً ضمانت آن را باطل می‌کند. راه حل غلبه بر این مشکل، استفاده از برخی روش‌های بسیار خاص برای تمیز نگاه داشتن آن است.
اما موضوع فقط پاک کردن لپ‌تاپ شما نیست. اگر مداوم از صفحه کلید استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که هیچ گرد وغبار، مواد غذایی یا موارد دیگری باعث ایجاد چسبندگی کلیدهای صفحه کلید نشوند.

2. درایورهای سیستم را برای بهبود عملکرد لپ‌تاپ به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی درایورهای سیستم امری بسیار حیاتی برای بهبود عملکرد لپ‌تاپ شما است. خوشبختانه، این کار اغلب بسیار ساده و آسان است. در بدترین حالت مشکلات جزئی ممکن است دیده شود که تا حد زیادی در به‌روزرسانی‌های استاندارد سیستم عامل‌ها کم شده است.
با وجود اینکه به‌روزرسانی‌‌های استاندارد سیستم‌عامل‌ها تا حد بسیار زیادی این مشکل رو برطرف کرده‌اند، گاهی اوقات لازم است تا شما به‌صورت دستی خودتان درایورهای مختلف مثلاً کارت گرافیکی را به‌روزرسانی کنید. در حالی که کارت گرافیک‌های اینتل با به‎روزرسانی ویندوز به‌روز می‌شود، کارت گرافیک‌های ساخت شرکت‌های ثالت چنین امکانی را برای شما فراهم نمی‌کنند.
مطمئن شوید که نرم‌افزار مدیریت GPU مانند (انویدیا GeForce یا AMD) به‌طور کامل به‌روز شوند و حتماً درایورهای کنترلی و صوتی دستگاه خود را نیز به‌روز کنید.

3. آخرین نسخه Direct X را نصب کنید

DirectX مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری است که گرافیک را در یک بازی ویدیویی بهبود می‌بخشد. DirectX برای بازی در ویندوز بسیار مهم بوده و نسخه‌های مختلف آن در طول سال‌ها‌ی متمادی منتشر شده است.
DirectX 12 جدیدترین نسخه‌ی از سری‌های آن است که ابتدا در سال 2015 منتشر شده است و در لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 از قبل نصب شده و می‌توانید آن را مشاهده کنید.
برای بررسی نسخه DirectX فعلی دستگاه خود، کلیدهای WIN + R را فشار دهید تا پنجره‌ی مربوط به Run ویندوز باز شود. سپس دستور dxdiag را در کادر مربوطه وارد کنید. منتظر بمانید تا DirectX Diagnostic Tool اجرا شود. سپس با کلیک بر روی تب Render آن را باز کنید. در این قسمت، اطلاعاتی درباره کارت گرافیک اختصاصی خود خواهید یافت. در قسمت Drivers، به‌دنبال Direct3D DDI بگردید که باید طبق آخرین نسخه DirectX شماره گذاری شده باشد.
علاوه بر این، با مشاهده درایورهای گرافیکی خود از بروز بودن آن‌ها مطمئن شوید. جا دارد که وضعیت درایور صوتی خود را نیز در تب Sound بررسی کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید درایورهای مربوط به درگاه‌های ورودی دستگاه را نیز از طریق همین ابزار بررسی کنید.
DXDiag، ابزاری مناسب برای بررسی سخت‌افزار‌های مرتبط به اجرای بازی‌هاست و از طریق آن شما می‌توانید مطمئن شوید که درایورهای لپ‌تاپ شما کاملاً به‌روز بوده و به‌درستی کار می‌کنند. اگر شک دارید، می‌توانید Windows Update را اجرا کنید یا درایورهای دستگاه را به‌صورت دستی به‌روز کنید.

4. کارت گرافیک لپ‌تاپ خود را برای بهینه‌سازی در بازی اورکلاک کنید

شاید برای افراد مبتدی انجام این کار کمی پیچیده و در عین حال خطرناک باشد، امّا اورکلاک (Overclock) می‌تواند بار اضافی را از روی کارت گرافیک بردارد. ابزار پردازنده‌های گرافیکی AMD و یا انویدیا هر دو برای انجام این کار در دسترس هستند، بنابراین نباید در این مورد خیلی دچار مشکل شوید.
عمده دشواری کار در مورد مصرف برق و گرما است. اورکلاک از برق بیشتری استفاده می‌کند، بنابراین باید تنظیمات برق سیستم خود را به‌طور مناسب تنظیم کنید. اما اورکلاک باعث افزایش گرمای GPU می‌شود. معمولاً این مشکل توسط سیستم خنک کننده داخلی لپ‌تاپ رفع می‌شود. شما باید به‌طور مرتب هیت‌سینک‌ها (heatsink) و فن‌های دستگاه را به‌درستی تمیز کنید. در غیر این‌صورت، لپ‌تاپ شما به محض گرم شدن بیش‌از‌حد، به دلیل رعایت ایمنی دستگاه، به‌طور خودکار خاموش می‌شود.
اگر به‌دنبال یک ابزار اورکلاک برای GPUی خود هستید، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ایسوس در این زمینه ASUS GPU Tweak II است که برای کارت گرافیک‌های AMD و انویدیا مناسب است.
[porto_blockquote]می‌توانید با اورکلاک نتایج بسیار خوبی را بدست آورید، امّا توجه داشته باشید که این کار باید با احتیاط انجام شود.[/porto_blockquote]

5. تنظیمات برق سیستم خود را تنظیم کنید

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌ها می‌شود، از آنجا که این دستگاه‌ها برای استفاده مستقل و جداگانه از منبع تغذیه دائمی در نظر گرفته شده‌اند، مدیریت انرژی در آن‌ها کار بسیار بزرگ و دشواری است.
سیستم عامل ویندوز برخی از گزینه‌های مدیریت دقیق مصرف انرژی را در اختیار شما قرار داده است، اما برای یک تجربه‌ی بازی قدرتمند، باید لپ‌تاپ خود را به پریز برق متصل کنید.
پس از انجام این کار، وقت آن است که به تنظیمات برق سیستم خود نگاهی کنید. در ویندوز 10 می‌توانید به مسیر (Settings > System > Power and sleep > Additional power settings) رفته و گزینه High performance را انتخاب کنید. همچنین به مسیر Change plan settings > Change advanced power settings بروید، تا بررسی کنید که قبلاً هیچ موردی را در این قسمت تنظیم نکرده باشید. شما هنگام اجرای بازی از عملکرد لپ‌تاپ خود، انتظار ندارید مصرف برقی کمتر از حد مطلوب داشته باشد.

6. حالت بازی را در ویندوز 10 خود فعال کنید

ویندوز 10 مجهز به یک برنامه Xbox است که شامل ویژگی‌هایی از جمله ضبط صفحه نمایش، پخش و حالت بازی می‌باشد. بهینه‌سازی لپ‌تاپ شما برای بازی می‌تواند به‌آسانی با فعال کردن حالت بازی صورت در ویندوز انجام شود.
ابتدا کلیدهای WIN + G را برای نمایش پنل ایکس‌باکس فشار دهید. در این مرحله اگر ویندوز از شما سوالی پرسید، گزینه‌ی “بله” را برای نمایش پنل مدیریت بازی انتخاب کنید.
در نوار بازی، گزینه Game Mode را در سمت راست پیدا کنید و برای فعال کردن حالت بازی بر روی کلیک کنید. بعد از فعال کردن، اطمینان خواهید داشت که سیستم عامل، بازی‌ها را با تنظیمات بهینه اجرا می‌کند. برای انجام این مهم، ویندوز ممکن است تعدادی از کارهای پس‌زمینه را متوقف کند یا به حالت تعلیق درآورد.

7. در لپ‌تاپ خود برنامه‌های پس‌زمینه را برای افزایش سرعت بازی ببندید

در اینجا ما فرض می‌کنیم شما ویندوز 10 را فقط برای انجام بازی اجرا می‌کنید. بنابراین پیش از اجرای بازی‌، ابتدا به‌صورت دستی برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید.
برای انجام این کار، به (system tray) که ناحیه سمت راست (taskbar) یعنی همانجایی كه ساعت ویندوز در آن قسمت قراردارد نگاه کنید. در این قسمت ازنوار وظیفه ویندوز، برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند، نمایش داده می‌شوند. بر روی نماد هر برنامه کلیک راست کرده و آن را ببندید. در پاک کردن آن‌ها توجه داشته باشید زیرا نماد برنامه‌های سیستمی، کارت گرافیک و درایورهای صدا نیز ممکن است در این قسمت نمایش داده شوند.

8. اگر گیمرآنلاین هستید: سرعت شبکه اینترنت خود را بررسی کنید

عملکرد مناسب در اجرای بازی لپ‌تاپ شما بیشتر توسط سخت افزار، درایورها و نحوه پیکربندی دستگاه شما تعیین می‌شود. اما اگر گیمر آنلاین باشید، یک مورد مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید و آن سرعت اتصال به اینترنت سیستم شماست.
تاخیر، مهمترین دلیل ایجاد مشکل در بازی‌های آنلاین است که می‌تواند به دلیل مشکلات در اتصال سیستم شما به اینترنت باشد. اما در بیشتر موارد مشکل از اتصال کُـند میان لپ‌تاپ و مسیریاب (router) است. معمولاً کارت شبکه بی‌سیم سیستم‌عامل شما به‌روزترین درایور را به لطف سیستم آپدیت ویندوز (Windows Update) دریافت می‌کند.
اگر بعد از اعمال به‌روزرسانی ها تغییری ایجاد نشده است، اتصال از طریق کابل شبکه به روتر را امتحان کنید.

9. به‌روزرسانی‌های خودکار دستگاه خود را مدیریت کنید

به‌روزرسانی‌های خودکار می‌توانند آزاردهنده باشند. به عنوان مثال، قابلیت Windows Update می‌تواند به‌روزرسانی‌ها را در پس‌زمینه بارگیری کند، قبل از این که به‌طور دوره‌ای به شما اطلاع دهد که به‌روزرسانی جدیدی نیاز به نصب دارید.
با وجود آنکه نمی‌توان به‌روزرسانی‌های ویندوز را به‌طور دائم غیرفعال کرد، راهکارهای زیر می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند:

  • سیستم خود را در حالت آفلاین نگه دارید.
  • به‌محض انتشار یک به‌روزرسانی جدید خود آن را نصب کنید.
  • از به‌روزرسانی ماه می 2019 (نسخه 1903) برای ویندوز 10، می‌توانید به‌مدت 35 روز فرایند بروزرسانی‌ها را متوقف کنید.

بعید به‌نظر می‌رسد در صورت استفاده از لپ‌تاپ به‌منظور اجرای بازی بتوانید کاملاً اتصال خود به اینترنت را قطع کنید، بنابراین نصب این نسخه را در اسرع وقت به‌شما پیشنهاد می‌کنیم.
سیستم‌های خدمات دیجیتالی مانند Steam چنین به روزرسانی‌های ناخواسته‌ای را لغو میکنند. این احتمال وجود دارد که یک بازی دیگر هنگام  اجرای بازی شما، به به‌روزرسانی نیاز پیدا کند و آن را در پس زمینه به‌صورت خودکار بارگزاری کند.
برای جلوگیری از این موضوع، Steam را باز کنید و به (Steam> Settings) بروید. در برگه‌ی دانلودها، اطمینان حاصل کنید که گزینه‌ی (Allow downloads during gameplay) برای شما غیرفعال شده باشد. Ok را برای تایید این تغییر انتخاب کنید.
همچنین شما می‌توانید قوانین مربوط به به‌روزرسانی را برای بازی‌های تک‌نفره را تنظیم و مدیریت کنید. با کلیک راست بر روی بازی و رفتن به مسیر (Properties> Updates) بررسی کنید که گزینه‌های به‌روزرسانی خودکار و بارگیری‌های پس‌زمینه فعال نباشند.

10. تنظیمات کارت گرافیک لپ تاپ خود را بهینه کنید

یکی دیگر از نکاتی که برای بهبود عملکرد لپ‌تاپ هنگام انجام بازی‌ها اهمیت دارد تنظیمات کارت گرافیک سیستم است. بنابراین، جا دارد که به تنظیمات کارت گرافیک خود نگاهی بندازید، به‌خصوص اگر نیاز به اجرای یک بازی خاص دارید. در این قسمت، کنترل‌های اصلی را برای جزئیات تکسچر و سایه‌ها پیدا خواهید کرد، که می‌توانید تعیین کنید جزئیات گرافیکی بازی‌های شما چگونه باشد.
مقدار حافظه موجود در GPU لپ‌تاپ شما گزینه‌های موجود را برای تنظیمات محدود می‌کند. بنابراین، استفاده از یک پیکربندی ثابت معمولاً گزینه‌ی خوبی برای رسیدن به یک عملکرد مناسب است. به‌طور خلاصه، هرچه جزئیات و کیفیت  تکسچر تصویر افزایش یابد، فضای رم شما را بیشتر اشغال می‌کند، و بر نرخ فریم‌های نمایشگر تأثیر می‌گذارد.
اگرچه یافتن تنظیمات گرافیکی مناسب برای تصاویر ویدیویی و بازی‌ها رایانه‌ای کمی زمان‌بر است،  پس از پایان کار و مشاهده‌ی نتیجه‌ی آن خواهید دید که ارزش صرف این زمان را داشته است.
اکنون عملکرد لپ‌تاپ شما برای اجرای بازی بهینه شده است. چه‌کسی می‌توانست تصور کند که شما می‌توانید خیلی راحت سیستم خود را برای بهبود عملکرد بازی‌ها تنظیم کنید؟ در حالی که اکثر راهکارها فقط برای لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 عنوان شده است، امّا برخی از نکات را می‌توان برای سیستم عامل‌های MacOS و Linux هم تنظیم کرد.
در انتها بیایید 10 روش برتری که لپ‌تاپ‌ها را برای اجرای سریع‌تر بازی‌ها آماده کرد را با هم مرور کنیم:

  • مرتباً لپ تاپ خود را تمیز کنید.
  • درایورهای خود را به روز نگه دارید (مخصوصاً برای GPU).
  • آخرین نسخه DirectX را نصب کنید.
  • GPU را اورکلاک کنید.
  • تنظیمات برق را بهینه کنید.
  • حالت بازی ویندوز 10 را فعال کنید.
  • برنامه‌های پس زمینه را ببندید.
  • سرعت شبکه اینترنت را برای بازی‌های آنلاین بررسی کنید.
  • به‌روزرسانی‌های خودکار برای بازی‌ها و سیستم عامل را غیرفعال کنید.
  • گزینه‌های مربوط به تکسچر و سایه‌ها را تنظیم کنید.

برای رایانه‌های رومیزی، ارتقاء سخت‌افزار دستگاه شما می‌تواند تأثیر زیادی در اجرای بازی‌ها داشته باشد. امّا به‌عنوان یک کاربر لپ‌تاپ شما در این زمینه محدود هستید. در بیشتر نسخه‌های لپ‌تاپ نمی‌توانید کارت گرافیک یا حافظه را ارتقا دهید. به‌همین دلیل این 10 نکته برای بهبود عملکرد لپ‌تاپ هنگام اجرای بازی‌ها بسیار مهم خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟